PROMOSI

Sunday, August 29, 2010

Misi kemanusiaan ke Pakistan tinjau bantuan diperlukan

Sumber : bharianonline.com.my
2010/08/30
AHLI Kelab Putra 1Malaysia, Mohd Izaidi Idris, mengangkat bungkusan yang mengandungi pakaian, ubat dan selimut misi bantuan kemanusiaan ke Pakistan anjuran PBSM dan Kelab Putra 1Malaysia, di Balai Berlepas KLIA, semalam.
AHLI Kelab Putra 1Malaysia, Mohd Izaidi Idris, mengangkat bungkusan yang mengandungi pakaian, ubat dan selimut misi bantuan kemanusiaan ke Pakistan anjuran PBSM dan Kelab Putra 1Malaysia, di Balai Berlepas KLIA, semalam.
SEPANG: Misi kumpulan pertama Misi Kemanusiaan ke Pakistan, Ramadan Al-Mubarak ialah membuat tinjauan mengenai bentuk bantuan yang sesuai disalurkan kepada mangsa banjir, selain mengenal pasti kawasan bencana bagi memudahkan usaha menempatkan pasukan perubatan.

Pengurus Pengurusan Bencana, Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia (PBSM), Nasir Khan Abdul Rahman, berkata ketika ini pihaknya sudah mengenal pasti dua kawasan iaitu Balochistan dan Sin, dua kawasan yang teruk dilanda banjir yang sehingga kini mengorbankan lebih 1,500 nyawa.
“Kita turut mendapatkan bantuan Kedutaan Malaysia di Pakistan selain bekerjasama dengan PBSM Pakistan bagi memastikan semua bantuan dapat diserahkan kepada golongan sasaran. Pendekatan yang akan kita gunakan pada misi ini juga adalah seperti misi ke Gaza baru-baru ini,” katanya ketika ditemui media di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini, sebelum berlepas ke Peshawar, Pakistan kira-kira 1 petang, semalam untuk menyerahkan bantuan seberat 4 tan kepada mangsa banjir di negara itu.
Misi Kemanusiaan ke Pakistan, Ramadhan Al-Mubarak anjuran bersama Kelab Putera 1Malaysia dan Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia (PBSM) itu bakal menghantar bantuan bernilai kira-kira RM3 juta dalam bentuk selimut, bahan makanan, ubat-ubatan dan pakaian. Kira-kira 65 sukarelawan termasuk 40 doktor bakal mengikuti misi itu yang dijangka berakhir pada 10 September ini.

Kumpulan pertama itu turut disertai Naib Pengerusi Kebangsaan PBSM, Datuk Dr Bahari Abu Mansor dan Ketua Pusat Perubatan Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM) Dr Yahaya Abu Ahmad yang berpengalaman luas dalam misi seumpama ini, serta tujuh sukarelawan dari Kelab Putera 1Malaysia.

Ia diketuai Bendahari Kehormat, Kelab Putera 1Malaysia, Abdul Mutalif Abdul Rahim manakala kumpulan kedua akan diketuai Presiden Kelab Putera 1Malaysia, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim.


Rencana : MInda Pengarang (bharianonline.com.my)
2010/08/30

Bantuan bencana untuk Pakistan tak patut dilengahkan

KETIKA kita sibuk membeli-belah dan memilih pelbagai juadah untuk berbuka di bazar Ramadan yang umpama pesta makanan, kita mungkin terlupa ada penduduk lain di dunia sedang berhadapan dengan kebuluran dan maut. Ketika anak kita sibuk membuat persiapan memilih pakaian baru menjelang Aidilfitri tidak lama lagi, mangsa banjir di Pakistan barangkali tidak pernah langsung memikirkan akan kemeriahan sambutan itu, selain hanya kebimbangan ancaman kematian akibat bencana yang menimpa kampung halaman mereka. Banjir yang melanda Pakistan sejak sebulan lalu itu tidak memungkinkan sama sekali anak yang terbabit dalam bencana itu dapat meraikan Aidilfitri seperti kelaziman yang kita sambut di sini. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) memberi amaran berpuluh-puluh ribu kanak-kanak menghadapi risiko kematian akibat kekurangan zat makanan. Banjir itu adalah yang terburuk dalam sejarah 80 tahun Pakistan. Dianggarkan 72,000 kanak-kanak di kawasan yang dinaiki air menghadapi risiko kematian akibat kebuluran jika tiada langkah drastik membantu mereka dibuat. Pekerja bantuan PBB sendiri kini semakin bimbang ancaman penyakit dan kebuluran, terutama di kalangan kanak-kanak di kawasan terbabit yang menghadapi kekurangan zat makanan. Begitu juga penularan penyakit yang dibawa air, termasuk cirit-birit, dehidrasi dan kekurangan zat. Sejak banjir melanda Pakistan, lebih enam juta penduduknya kehilangan tempat tinggal dan sejuta daripada mereka terpaksa meninggalkan rumah sejak beberapa hari lalu. Bencana itu, setakat ini sudah mengorbankan kira-kira 1,600 jiwa, selain mengakibatkan kemusnahan berbilion-bilion dolar kepada rumah, infrastruktur dan sektor pertanian di negara itu.

Aidilfitri kali ini pastinya tidak bererti lagi kepada keluarga mangsa banjir, apabila ibu bapa kehilangan anak sekelip mata, anak kehilangan ibu dan bapa begitu juga saudara mara lain. Kita sepatutnya berasa bersyukur dan insaf kerana di bumi bertuah ini tidak ada bencana besar sehingga kita diancam kebuluran dan penyakit – tidak ada peperangan seperti yang berlaku di bumi Palestin dan Afghanistan, mahu pun Iraq. Kita masih boleh menyambut perayaan Aidilfitri, Tahun Baru Cina dan Deepavali dalam suasana aman tanpa rasa takut ditimpa bencana atau kemungkinan dibunuh. Jika terpampang laporan media ada insan di negara ini tidak dapat menyambut Aidilfitri atau perayaan lain kerana ditimpa musibah atau kemiskinan mereka sudah pasti akan cepat dibantu. Rumah akan segera dibaiki, anak dibelikan baju baru dan bantuan bekalan makanan yang diterima mungkin dapat bertahan berbulan-bulan lamanya. Selain dana sedia ada, pelbagai tabung akan diwujudkan bagi membantu golongan ini, malah dana dan tabung antarabangsa juga diwujudkan bagi membantu saudara kita di negara lain. Tabung Bencana Kementerian Luar yang dikendalikan Wisma Putra diaktifkan semula bagi membolehkan orang ramai dan syarikat korporat yang mahu membantu mangsa banjir di Pakistan menyalurkan sumbangan mereka. Apa yang kita harapkan bantuan makanan dan perubatan antarabangsa akan segera sampai kepada sasaran. Tidak wajar ada mana-mana pihak sengaja melengahkan bantuan bagi tujuan tertentu dan kepentingan sempit politik mereka. Apa yang kita mahu, bantuan yang disalurkan itu dapat memastikan mangsa banjir, terutama kanak-kanak dapat meneruskan hidup mereka. Pakistan mungkin akan mengambil masa bertahun-tahun untuk pulih semula daripada banjir yang dialami. Namun, hakikatnya trauma yang dialami kanak-kanak terbabit akan kekal sepanjang hayat mereka.

Bantuan banjir di Pakistan lebih RM2.5 bilion

SEJUMLAH penduduk menyeberangi sebatang jalan raya yang digenangi air di daerah Muzaffargarh, Pakistan semalam.

THATTA, Pakistan – Sebanyak lebih AS$800 juta (RM2.5 bilion) telah didermakan oleh dunia kepada Pakistan bagi membantu negara itu menangani bencana banjir yang terburuk sehingga memaksa ribuan penduduk dipindahkan.

Menteri Luar, Shah Mahmood Qureshi berkata, Pakistan berterima kasih dengan bantuan antarabangsa tersebut yang diterima selepas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) merayu supaya bantuan diberikan.

“Jumlah bantuan yang diterima Pakistan setakat ini adalah AS$815.58 juta (RM2.5 bilion).

“Semasa negara-negara di Barat seperti Eropah dan Amerika mengalami kegawatan ekonomi, perpaduan seperti ini sangat menggalakkan,” katanya.

Banjir tersebut telah melanda Pakistan pada lewat bulan lalu selepas hujan lebat monsun mengakibatkan air sungai melimpah dan menjejaskan satu perlima daripada negara tersebut.

Lebih menyukarkan buat pemerintah Pakistan kerana pada masa sama ia terpaksa berhadapan dengan masalah keganasan kumpulan Al-Qaeda dan Taliban.

Sekurang-kurangnya enam juta penduduk telah kehilangan tempat tinggal selain kehidupan 20 juta penduduk turut terjejas. – AP

Kapal Bantuan Kemanusiaan Turki Bertolak ke Pakistan
Berita Minggu, 29/08/2010

Sebuah kapal Turki yang beberapa bulan lalu menjadi kapal pengangkut bantuan kemanusiaan untuk menembus blokade Gaza kini berencana untuk bertolak menuju Pakistan untuk menyalurkan berbagai macam bantuan kemanusiaan untuk korban banjir di Pakistan.

Seorang pengurus lembaga kemanusiaan Turki Insani Yadim Vakfi (IHH) Husain Oruc dalam wawancaranya dengan kantor berita Turki Cihan (27/8) mengatakan, kapal bantuan kemanusiaan yang dinamakan "GAZA" itu adalah salah satu dari tiga kapal Turki yang ikut serta dalam rombongan Armada Pembebasan.

"Menurut rencana, kapal 'GAZA' akan berangkat ke Pakistan dua minggu lagi dengan membawa berbagai macam bantuan kemanusiaan, seperti obat-obatan, bahan pangan, pakaian, tenda, sampai generator listrik," kara Oruc.

Sementara itu, sebuah rangkaian kereta barang dengan membawa 450 ton bantuan kemanusiaan telah diberangkatkan dari Istanbul menuju Pakistan via Iran pada Jum'at (27/8) kemarin. (KM/ch)

Indonesia Kirimkan Bantuan Kemanusiaan ke Pakistan Senilai $1 Juta
Sumber : MAJALAH TEMPOINTERAKTIF.COM Selasa, 03 Agustus 2010

Suasana kota yang terendam banjir di Pakistan. AP/Mohammad Sajjad

TEMPO Interaktif, Jakarta - Jakarta - Pemerintah Indonesia mengirimkan bantuan kemanusiaan senilai $1 juta atau setara dengan Rp 8,93 miliar ke Pakistan, menyusul banjir besar yang menewaskan lebih dari 1.400 orang serta menyebabkan 27 ribu orang kehilangan tempat tinggal karena disapu air bah.

Kepala Badan Nasional Penanggulangan Bencana (BNPB) Syamsul Maarif, mendapatkan instruksi dari presiden malalui Menteri Koordinator Kesejahteraan Rakyat, mengatakan bantuan tersebut berupa makanan siap santap, obat-obatan untuk diare, dan malaria.

"Indonesia juga mengirimkan 20 dokter, paramedis, selimut, makanan pendamping air susu ibu, serta selimut," katanya kepada Tempo, Selasa (3/8).

Total jumlah bantuan Indonesia ke Pakistan, tambah Syamsul, sekitar 15 ton senilai $1 juta setara dengan Rp 8,93 miliar.

Seluruh bantuan akan diangkut dengan pesawat dari Indonesia langsung menuju Pakistan. Menurut Syamsul Maarif, tim yang terlibat dalam bantuan kemanusiaan Indonesia berasal dari Kementerian Kesehatan, Kementerian Sosial, Kementerian Luar Negeri, dan Tentara Nasional Indonesia dipimpin oleh Satuan Reaksi Cepat yang bermarkas di Malang, Jawa Timur.

"Seluruh bantuan tersebut sesuai dengan kebutuhan Pakistan seperti disampaikan duta besar Sanaullah kepada kami," ujar Syamsul.

Mengutip penjelasan Sanaullah, Syamsul mengatakan banjir di Pakistan ini termasuk terburuk sejak 80 tahun terakhir. Hal tersebut disebabkan selain hujan deras, daerah bencana terletak di kawasan terbuka dan tempat bertemunya dua sungai besar. Di samping itu, adanya perubahan iklim menimbulkan gleser di utara Pakistan.

Menurut catatan lembaga PBB, UNICEF, sediktinya 1400 orang tewas sementara tiga juta warga Pakistan menderita. Abdul Sami Malik dari UNICEF menyebutkan 1,3 juta orang hidup sengsara akibat banjir bandang di wilayah barat laut.

Pemerintah Pakistan kini berjuang keras mengatasi dampak buruk yang ditimbulkan oleh bencana. Namun demikian, di tengah kehidupan rakyat yang sengsara, Presiden Pakistan Asif Ali Zardari berkunjung ke Inggris untuk menemui Perdana Menteri David Cameron, Selasa. Kunjungan kenegaraan ini tak luput dari kritik dari dalam negeri.

Barang Bantuan Kemanusiaan Stok Kedua Dihantar dari China ke Pakistan
SUMBER : http://big5.cri.cn/gate/big5/malay.cri.cn/601/2010/08/19/27s113636.htm 2010-08-19

Barang bantuan kemanusiaan stok kedua yang dijanjikan oleh China telah dihantar ke Islamabad, Pakistan tengah hari tadi.

Barang bantuan yang bernilai 50 juta yuan RMB akan digunakan untuk membantu mangsa dalam bencana banjir di kawasan barat laut negara itu.

Barang bantuan ini termasuk 1200 buah khemah, 30 tan biskut, 23800 karpet, 1000 buah mesin jana kuasa elektrik, air mineral dan kemudahan penulenan air.

No comments:

Post a Comment